Visie en beleid

Onze visie

Kinderopvang betekent opvang in een groep. Dat heeft wat ons betreft zoveel meerwaarde. Een nieuwe omgeving betekent nieuwe mogelijkheden en nieuwe gezichten. Functioneren in een andere omgeving dan thuis. Ontdekken en verkennen dus. Kinderen leren al jong om in een groep te leven. Ze leren anderen kennen en leggen de basis voor hun sociale vaardigheden. Wat ons betreft is er geen betere leerschool dan de opvang.

De geborgenheid van het platteland zie je terug in onze opvang. Iedereen krijgt de ruimte om zichzelf te zijn. Door de veilige sfeer durven kinderen zichzelf steeds meer te uiten. De uitdagende omgeving stimuleert kinderen om zich te ontwikkelen. Dat is wat ons betreft de volgorde: eerst vertrouwen krijgen en je veilig voelen. En pas daarna jezelf ontwikkelen, in je eigen tempo.

Kwaliteit kun je meten

Op ’t Schoapie willen we zeker weten dat we het goed doen. Daarom werken we met een kwaliteitsmanagementsysteem waarin we controleren en borgen hoe we ervoor staan. Deze kwaliteitstandaard voldoet aan alle wettelijke eisen en voldoen daarnaast aan de eisen van de HKZ. Dat is een kwaliteitsorgaan voor de kindersector.

In ons kwaliteitssysteem komen alle GGD-rapporten te staan. Die kan je als ouder natuurlijk ook inzien.
Onze buitenspeelruimte is gekeurd door de TÜV.

Alleen voor ouders

Contact met ouders is op ’t Schoapie enorm belangrijk. Het is essentieel dat de leefwereld thuis en op de opvang op elkaar aansluiten. Om je nog meer te betrekken bij alles wat er dagelijks op ‘t Schoapie gebeurt, hebben we een speciaal portaal op de site ingericht. Dit is een afgeschermd gedeelte waar niet iedereen zomaar op kan. Je vindt hier leuke foto’s en verslagen van wat er op een dag zoal gebeurt. Zo mis je niks van het plezier dat jouw kinderen bij ons hebben. Daarnaast plaatsen we hier onze nieuwsbrief: Schoapenproat.

Pedagogisch beleid

Het pedagogisch beleid met een groen randje is door ons zelf samengesteld.

Ons beleid heeft vier basisdoelen:

Het bieden van emotionele veiligheid
De ontwikkeling van de persoonlijke competentie
De ontwikkeling van de sociale competentie
Het eigen maken van waarden en normen
Doelen ontwikkeld door Prof. J.M.M. Mw. Riksen-Walraven

Vanuit deze vier basisdoelen hebben wij een pedagogische ambitie uitgestippeld.

Leren, leven en spelen in de natuur.

Door het agrarische karakter van ’t Schoapie is het de perfecte plek voor kinderen om veel en vaak in aanraking te komen met dieren en de natuur. We maken volop gebruik van de ruimte en richten onze opvang zo in dat kinderen continu geprikkeld worden. Wij hebben een speel-, leer- en leefomgeving ontwikkeld waarin ieder kind uitgedaagd wordt. Je kind komt gegarandeerd met veel verhalen en ervaringen thuis.

Dat ‘spelen’, ‘leren’ en ‘leven’, is voor ons de rode draad. Kinderen leren om te gaan met dieren. Ze gaan verzorgen, voeren en maken geboortes van jonge diertjes mee. Daarnaast leren ze hoe mooi de natuur is.

Buiten is uitdagend én rustgevend

Leven doen we bijna altijd buiten. Ten eerste omdat onze hele locatie de unieke mogelijkheden daarvoor biedt. Maar ook omdat buiten spelen de motorische ontwikkeling stimuleert. Terwijl ze spelen, leren kinderen allerlei basisvaardigheden en bewegingen aan. Buiten zijn stimuleert samen spelen. Tijdens het spelen, ontwikkelen kinderen tal van sociale vaardigheden. Ze leren dus om samen te leven.

In de natuur komen kinderen tot rust. Ze herstellen van stress en overprikkeling. Even een stapje terug doen kan perfect in de natuur. We bieden de rust die kinderen nodig hebben.

Dus leren, leven en spelen zijn door alle elementen op ’t Schoapie verweven. Mooi he? Vinden wij ook!

Klachtenprocedure

Iedere medewerker op’ t Schoapie wil maar één ding: kinderen elke dag laten genieten. Ouders ontzorgen we. Ze weten namelijk dat ieder kind bij ons op zijn plek is. Toch kunnen er altijd dingen beter. Wij nemen suggesties en klachten daarom uiterst serieus. Ongenoegen over onze organisatie en één van haar medewerkers behandelen we intern met een zorgvuldige procedure. Maar als je een klacht hebt en het voelt veiliger om dit extern melden, kan dat ook. Zo zorgen we dat er altijd een passend en luisterend oor is voor iedere klacht.

Interne klachtenprocedure

In eerste instantie is openheid natuurlijk het allerbeste. Wij adviseren je altijd om contact op te nemen met de medewerker die met de klacht te maken heeft. Vaak is een gesprek al genoeg en wordt het onderlinge begrip versterkt. Maar natuurlijk staat de leiding van het Schoapie altijd klaar om mee te denken aan een oplossing. Dus neem vooral contact op met Silvia of Martin als je niet tevreden bent over bepaalde zaken. Twijfel nooit om rechtstreeks contact met de pedagogisch medewerk(st)er op te nemen. We staan altijd voor je klaar.

Externe klachtenprocedure

Wij lossen alle klachten het liefst zelf op. Maar soms is een onafhankelijke derde partij fijner. Daarom werken we met een externe klachtencommissie. Daar kan iedereen die de klacht liever extern indient terecht. De commissie is rechtstreeks te benaderen zonder dat iemand op ’t Schoapie het hoeft te weten. Als dit veiliger voelt dan ondersteunen wij dit van harte. Veiligheid en kwaliteit boven alles.

Enthousiast geworden?